Jak přes Vánoce nepřibrat na váze?

Výzkumy ukazují, že ženy během svátků přiberou až tři kila a muži běžně pět. Jak to udělat, abychom ztloustli co nejméně a nemuseli se po Novém roce vrhat na nesmyslné diety?

Vánoce přestávají být čím dál tím více svátky klidu, pohody a stávají se svátky obžerství. Toto období navíc trvá až do Silvestra. Příval kalorií pokračuje i v novém roce, protože značnou část ledna dojídáme vánoční pečivo a značné množství nakoupeného jídla.

Vše začíná už dávno před svátky. Sháněním dárků, úklidem, "šturmováním" v práci, zkrátka celým tím předvánočním blázincem. Kvůli tomuto často jíme ještě méně pravidelně než v průběhu roku. Přitom rozdělení jídla cca na čtyři dávky, které sníme během dne, je pro naprostou většinu lidí spolehlivým receptem, jak zhubnout nebo si udržet svoji váhu. I účinnou obranou před záchvaty hladu či nočními nájezdy na ledničku po celodenním hladovění. Jenže jedna věc je toto vědět a druhá skutečně dělat. 

Častým problémem, který od klientů slýchám, bývá, že ne všude a vždy seženeme jídlo, které nám chutná a současně nemá příliš kalorií. Řešení je jednoduché, existují praktické pomůcky. Nádoby, ze kterých se odsaje vzduch a dokonale těsní. Jídlo v nich uchováme čerstvé několikanásobně déle než v běžných plastikových miskách a nádobách. Můžeme si ho tedy připravit dopředu. Uložíme ho do lednice a pak bereme tak, jak potřebujeme, aniž bychom v práci "ztráceli" čas, zvláště když máme frmol... Existuje řada takových plastových nádob a misek různých značek, např. Tupperware, Tescoma, Zepter - VacSy atd. 

Smažená jídla 

Ve spoustě domácností plavou Vánoce na tuku. Bohužel, nejpopulárnějším způsobem, jak tepelně upravit potraviny, je smažení. Současně je také způsobem nejméně zdravým. Smažení, při kterém nasákne do potravy olej nebo tuk, snadno zdvojnásobí počet kalorií. O to nemluvím o tzv. transtucích (transmastných kyselinách), které se tvoří při přepalování omastku nebo jsou obsaženy v nevhodných tucích, zejména těch ztužených. Na náš kardiovaskulární systém mají výrazně horší vliv než špatný cholesterol.

Existují nejrůznější druhy pánví a nádob, na nichž se dá smažit nebo péct jen s minimem tuku, případně úplně bez něj.

Vánoční cukroví 

Vánoční pečivo je jednou z nejzáludnějších kalorických bomb. Obsahuje energeticky velmi vydatnou kombinaci sacharidů a tuků, i když si to na první pohled neuvědomíme. 

Doporučuji: 

Péci odlehčené verze cukroví. Přidat vločky, vlákninu, mrkev, švestky, jablka, meruňky atd. Péci menší a slabší kousky, ale hlavně jich upéct skutečně málo, jen "na chuť" a pocit Vánoc . Na stůl je dát až na Štědrý večer, a to v rozumném množství. Cukroví uložte do krabice a dejte na nepřístupné místo, přesně podle hesla: co oči nevidí, duši nebolí, ani nesvádí. A na stůl dát místo jej ovoce (pozor na kaloricky vydatné banány a sušené ovoce). 

A co tlamolepy (= ústalepy) ? Vánoční svátky a alkohol. 

Hodně kalorií má předně tvrdý a sladký alkohol. Pro srovnání: litr piva obsahuje zhruba 1300-1400kJ, vína 2260-2750 kJ a čtyřicetiprocentního destilátu 9000-11500 kJ. 

Likéry, vaječný koňak, becherovka a další , se vyšplhají k 11000 až 13000 kJ . Přitom 8000-10000 kJ je zhruba energetická hodnota jídla, které bychom měli spořádat za den při sedavém zaměstnání a rekreačním sportu alespoň 2x týdně. 

Zrádná je také řada nealkoholických nápojů, cola, fanta, tonik, Top Topic nebo cappy, kubík a řada džusů. Stačí se podívat na etiketu a trochu počítat. 

Časté chyby 

Probereme je telegraficky. Každá žena při vaření jídlo ochutná. A pokud vaří dobře, dělá to s chutí. Dá se předpokládat, že díky ochutnávání spořádá hospodyňka zhruba až třetinu své obvyklé porce ještě před samotným jídlem. Takže chutnat ano, ale určitě v co nejmenším množství. Místo chipsů, slaných tyčinek a dalších podobných mlsků dejte na stůl nepražené, nesolené oříšky (kešu, mandle, lískové oříšky) a čerstvé ovoce. Toto nablýskejte a upravte tak, aby krásně vypadalo a tedy lákalo. 

Co je naprosto zásadní ! 

Naordinujte si procházky. Večerní město vypadá o Vánocích romanticky, stejně tak jako zasněžená příroda. Běžte si zaplavat, zabruslit, zalyžovat, dělejte cokoliv, co vás těší. Nejhorší je sedět u televize a cpát se. Upřímně řečeno, bývá to častý program značné části rodin, které si poté stěžují, jak letos zase hrozně přibraly. Nejdůležitější věc, na kterou byste měli o Vánocích myslet, je fakt, že všeho moc škodí. Pokud si přes den zobnete cukroví, dáte skleničku vína, ale odpoledne půjdete na procházku, nic se nestane. Bez dobrého jídla a vánočního cukroví by to Vánoce nebyly - proto si dopřejte "všeho, ale s mírou"... 

  • Kuba: bez slaniny 

Staročeské vánoční jídlo houbový kuba, které se v některých oblastech podává na Štědrý den k obědu, případně jako předkrm před večeří, je na dietu vlastně ideální. Základem tohoto pokrmu jsou kroupy a spousta hub. Má nízký glykemický index, dobře zasytí a nebude vás po něm honit mlsná. Pokud si odpustíte slaninu, která se do kuby přidává, nemusíte mít z tohoto pokrmu žádné výčitky. Slaninu lze nahradit šunkou od kosti, kterou nakrájíte na malé kousky. 

  • Rybí polévka: s alternativní jíškou 

Rybí maso je dobře stravitelné, obsahuje spoustu bílkovin. Tučnější ryby v sobě mají i velmi prospěšné omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Rybí polévka je proto také na dietu skvělá. Jde jen o drobnost, a to je zahušťování. Tradičním zahušťovadlem, nejen rybí polévky, je jíška. Ta je ale hodně kalorická. Abyste si udělali toto vánoční jídlo zdravější, zkuste místo ní tentokrát polévku zahustit rozmačkanou bramborou nebo jinou zeleninou (mrkev, petržel,..) . 

  • Kapr a řízek: přírodně 

Abyste si nemuseli odpírat štědrovečerní klasiku, kterou je nejčastěji obalovaný kapr nebo řízek, zkuste to tentokrát bez smažení. Místo toho si upečte rybu v troubě na olivovém oleji, okořeňte čerstvými bylinkami a pokapejte šťávou z čerstvého citronu. Řízek můžete místo klasického trojobalu obalit v kukuřičných lupínkách a také dát do trouby. Z kalorické štědrovečerní bomby bude rázem zdravá večeře, po které nebudete ztěžka odfukovat ještě o půlnoci. 

  • Bramborový salát : s jogurtem

Ani bramborového salátu se nemusíte vzdávat. Jen do něj nakrájejte více zeleniny než brambor, vynechejte salám, případně nahraďte libovou šunkou a majonézu nahraďte (alespoň) zčásti bílým jogurtem. Tím podpoříte lehkou stravitelnost tohoto pokrmu. Přeji vám všem krásné Vánoce a do roku 2021 hlavně hodně zdraví, štěstí a pohody.

Renata Hanáková

(Autorka je osobní trenérkou)